Záchrana cestujících z lanovky

24. května 2006 v 11:23 | jandys |  IZS
V pondělí 22. května se od 10:00 hodin na lanovce na Špičák pořádalo cvičení IZS, které mělo simulovat záchranu pasažérů z poškozené lanovky. Třicet nebohých cestujících uvěznila porucha pohonu na sedačkách ve výšce od čtyř do patnácti metrů.....

Námětové cvičení IZS "Vyproštění" se Plzeňském kraji pořádá celkem pravidelně, toho posledního na rozdíl od předchozích nezúčastnily vrtulníky a celá záchranná akce byla v režii pozemních jednotek.
Pro představu :nástup na lanovou dráhu se nachází v prostoru sportovního areálu Železná Ruda - Špičák (830 metrů nad mořem) a výstup je na vrcholu hory Špičák (1.260 metrů nad mořem). Kapacita lanové dráhy je 2.408 osob za hodinu při průměrné rychlosti 2,5 metru za vteřinu. Ze sportovního areálu k vrcholu vede nosné lano přes 16 sloupů se 164 čtyřmístnými sedačkami, ve výšce 4-15m.
Porucha pohonu "uvěznila" 30 figurantů. I když je lanovka vybavena i na selhání pohonu, je náhradní pohon vzhledem k délce dráhy příliš pomalý. Proto se trénovalo vyproštění za pomoci lezecké techniky. V prvním úseku, před chatou Hanička, se vyproštění chopila přímo obsluha lanovky. Na dalším úseku se role zachránců ujali hasiči. Přesněji specialisté na práci ve výškách a nad volnou hloubkou, jak zní odborný termín. Dohromady jich bylo 48. Přítomna na místě zásahu byla také sanitka ZZS, lékař "ošetřil" cestující a jednu osobu pak doprovodil do nemocnice.
Cvičení mělo za úkol prověřit a prohloubit dovednosti hasičů, obsluhy lanové dráhy, odzkoušet koordinaci všech složek IZS. Akce je hodnocena jako úspěšná. Více fotografií najdete v galerii Lanovka Špičák

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 tichoschlapek tichoschlapek | 24. května 2006 v 23:02 | Reagovat

No, my když jsme byli kdysi o jarních prázdninách ve čtvrťáku na gymplu s kamarády lyžovat na Chopku v Nízkých Tatrách, tak pro velký vítr zastavili lanovku z jihu nahoru a my na ní zrovna seděli. Kdosi nahoře skočil dolů a pak už to šlo ráz na ráz. Dojeli pod lanem k další sedačce a osazenstvo se rozhodlo jestli jo nebo ne. Já skočil také. Nejdřív šly lyže a hole a pak my. Už si neuvědomuji, jak to bylo vysoko, ale nebezpečí úrazu o zasypané balvany a skály tam bylo. Dopadlo to dobře. Sjeli jsme na Srdiečko a nečas přestáli v hospodě. Letos o velikonocích jsme byli s ženou právě na Špičáku ukončit tuzemskou lyžařskou sezonu a tak mám tamní výšky ještě v paměti. Jsou tam místa, kde bych určitě neskákal. Ovšem, protože prakticky celá trasa vede lesem, tak tam nehrozí nebezpečí umrznutí jako na holém Chopku. Skol.

2 tichoschlapek tichoschlapek | 24. května 2006 v 23:17 | Reagovat

Jinak konstruktér firmy Doppelmayr by potřeboval nakopat. Pořád stejná chyba. Trubkový rám vlastní sedačky je spojen se závěsem sedačky tak, že je rám zasunut nad pasažéry do otevřené trubky nebo jakéhosi otevřeného půlkruhového profilu. A protože je tento profil otevřen směrem vzhůru a není nijak zakrytován, veškeré jím zachycené atmosférické srážky na jeho obou koncích  vytékají přímo na pasažéry na vnitřních sedačkách. Běs. To samé je například v Krkonoších v Rokytnici, ale tam je ta sedačka už asi osm let. To mě na Špičáku  u fungl nové lanovky docela zklamalo a jako potenciálního zákazníka odradilo.

3 tichoschlapek tichoschlapek | 24. května 2006 v 23:20 | Reagovat

P.S. To spojení rámů je vidět na velké fotografii. Zde to vypadá nevinně, ale je to velmi nepříjemné.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama